Blogger Layouts

Friday, July 15, 2011

~Nisfu Syaaban-malam pengampunan

(Nisf bermaksud separuh) adalah peristiwa hari ke-15 dalam bulan Syaaban tahun Hijrah. Umat Islam mempercayai yang pada malam Nisfu Syaaban, amalan akan dibawa naik oleh malaikat untuk ditukar dengan lembaran amalan yang baru setelah setahun berlalu. (sumber wikipedia)

Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan umatnya untuk bangun malam dan berjaga serta beriktikaf sepanjang malam kerana tidak mahu amalan diangkat dalam keadaan tidur atau lalai. (sumber wikipedia).

Amalan kita selama ini akan diangkat oleh malaikat.....terus terasa kerdil....pikir dosa2 yang lalu....ya Allah hambamu memohon pada malam yang penuh mulia ni, hambamu berdoa  moga dapat memperbanyakkan lagi amalan...amin...

Kita digalakkan untuk membaca yasin sebanyak 3x selepas maghrib pada malam. barakah  ini, malam Nisfu Syaban..banyakkan beristighfar....banyakkan berzikir memuji junjungan besar Nabi kita...Nabi Muhammad S.A.W..selawat ke atas baginda..banyakkan berdoa....insyaAllah..besar fadhilatnya....moga dipermudahkan segalanya juga....Amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...