Blogger Layouts

Wednesday, February 15, 2012

dalam kesulitan..ada kemudahan...

Assalamualaikum...

Dalam entry saya kali ni saya nak story pengalaman di hospital...Last week minggu yang menguji keimanan, kesabaran...ketabahan hati amatlah dituntut pada saat itu.....cewahhh...ayat sastera la plak kan....

Selasa pagi, hari thaipusam, mak saya jatuh sakit...abang sulung saya bawa pergi klinik tapi doc kat klinik suruh cepat2 bawa pergi hospital..time tu saya kat opis..mak suruh balik cepat....

Sampai2 ja kat wad kecemasan, muka mak memang pucat...saya buat cool ja..dalam hati nak nangis....abang saya nampak cemas...adik laki saya lagi la..ayah time tu kat penang...bila turn mak dapat jumpa doc, saya teman mak..macam nak nangis bila doc picit bahagian pinggang dan perut mak saya, mak saya cakap, sakit..sakit...kesian mak!

Doc cakap dengan saya, adik mak adik kena admit..saya angguk2 ja..pastu cepat2 p cari wheel chair bawa mak saya untuk treatment...mak lemah time tu....saya tengok doc pelatih banyak kat wad kecemasan tu....lagi sedih bila nak suntik, cari urat nak amik darah tak jumpa, cucuk lagi kat tempat lain..sampai bengkak2 lengan mak..lebam...saya tak sanggup tengok untuk kali ketiga bila mak kena cucuk...mak kena stay kat wad kecemasan almost 12 hours..then 2.00 am 8feb2012, mak kena pergi hospital lama sebab katil kat hospital besar dah penuh....saya teman mak...masa tu nampak semua berkorban..adik2 saya tak jadi balik tempat masing2..semua sebab mak!

Malam first di wad, mak saya asyik pusing2 tengok saya, dia tak tidur..dia cakap, boleh tdoq ka macam tu..saya tau mak saya kesian tengok saya tdor sambil duduk atas kerusi..saya tak layan mak tanya, saya pejam mata...mak tanya lagi selang 5minit pastu..saya cakap, mak tdoq la,...jangan pikir kak..nanti mak susah hati, kak takut tekanan darah mak naik lagi...air mata saya dah bergenang time tu...

Second day di wad,adik2 saya jaga mak pagi tu..saya balik rumah,tdor sejam dua jam..tengahari tu untuk pertama kalinya saya masak bubur nasi untuk mak!ohmaigod, terharu giler adik saya makan bertambah...ayah saya cakap, sedap kak masak moi (bubur nasi) tu....nanti boleh buat lagi..heee...saya ikut buku resepi mak!hehe..sebenarnya, semua tu jadi sedap sebab niat saya untuk mak.. 

So happy for the next day, mak getting better..mak semakin kuat..sebenarnya ada stone kat kidney dia..saya tengok sendiri result xray....besar stone tu..sian mak..selama ni ingatkan sakit pinggang biasa....rupa2nya ada sesuatu...Mak lagi kuat sebab ada saudara mara,kawan2, jiran2 yang datang melawat....pastu kawan2 sebilik dengan mak kat wad tu pun baik2..sporting, lawak, semua ada..at least tak boring...saya dah tak tdor secara duduk lagi malam2 teman mak..adik saya firdaus belikan kerusi rehat untuk saya..ya Allah pdot, aku terharu giler tau..aku tau hang sayang mak mengatasi hang sayang awek hang.eceh tetiba!

Saya tau mak sembunyi kesakitan dia selama ni..dia selalu demam malam..dia ada darah tinggi..saya tengok tangan and kaki dia pun membengkak..saya pernah tanya napa tangan mak gemok, mak cakap angin kot..saya tak nangis depan mak, alhamdulillah!saya kuat tau..adik saya si nini tu ja suka nangis..ops nini, aku cakap benda betol ahhaha....

Mak saya stay kat wad 6hari..bytheway saya terharu giler sebab kawan2 opis, kawan2 baik datang melawat, ada yang message.......thanks to all!siap bawa buahtangan lagi..tenkiu so much!pastu ada malam ketiga masa stay kat wad, mak sedara saya datang for the second time sambil bawa spaggeti untuk saya..mak saya tengok ja saya makan..mesti mak pun teringin nak makan sebab dia asyik tanya sedap tak....tapi saya cakap, hurm pedas la..mak takleh makan..sian mak...=(


 Hospital lama biasalah nampak horror sikit tapi ok la selama stay sana, semua ok2..alhamdulillah....hamper tu awek pdot yang buat and bagi untuk mak..mekasih dik!...siap bawa kek chocolate lagi...ehem2..pandai ek bodek....hee....mak saya kat sana dia suka sembang dengan makcik katil sebelah...paling lawak, masa awek pdot bawak hamper n kek tu, makcik tu slamber ja cakap "Selamat Hari Jadi" kat mak saya..hehe...


mak saya bergambar kenangan dengan makcik katil sebelah..makcik ni anak2 dia keja hebat2 tapi dia tak berlagak pun..anak2 dia pun sama..mak saya cakap, makcik ni macam arwah kakak beliau..dia kata terubat rindu kat maklong bila tengok makcik ni...huhu....mak saya siap tukar no fon dengan anak makcik ni..siap add kakak tu kat fesbuk..pastu nanti nak p melawat makcik ni kat rumah anak beliau =)

now, mak saya demam2..ya Allah...kasihanilah ibuku..moga mak cepat sembuh..everyone love u!printscreen di bawah ni dari fesbuk mak....mak saya yang suruh saya taip status di fesbuk beliau...ucapan terima kasih kepada semua yang datang melawat beliau n mendoakan beliau...


moga mak cepat sembuh!moga kita semua sentiasa di bawah lindunganNya...setiap kesulitan ada kemudahan..saya yakin bila kita bersabar, Allah akan mempermudahkan urusan kita insyaAllah =) tula yang saya alami sepanjang menjaga mak saya di wad..i dunno how to express my feelings..but alhamdulillah everything went smoothly...just waiting for the next appoinment with the doc..hope semua ok..amin~~

aQma

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...