Blogger Layouts

Thursday, November 7, 2013

MARI JADI BAIK ~



 Assalamualaikum.

Salam Maal Hijrah 1435 buat pembaca belogku.. Jom kita jadi baik jom.Kita sama-sama jadi baik boleh? Sebelum ni kalau kita suka lengah-lengah solat, cuba kali ni kita solat awal waktu. Kalau dulu kita jarang selak-selak quran, apa kata kita sama-sama try baca quran walau hanya 1 ayat 1 hari, bila dah try buat, nanti kita akan rasa nak baca dan baca lagi ayat seterusnya, dan lagi nak baca sampai la dah habis satu juzuk sapa tau kan.

Sebelum ni kalau kita asyik melatah ooh mak hang jatuh terbalik. opocot mak hang dan bla bla lagi mak, (sian sangat nama mak jugak yang naik hehe), kita ubah pula, ya Allah, astaghfirullah, allahuakbar, kan sedap sikit dengar. takdala doa bukan-bukan dengan sebut nama mak masa melatah!hehe.. Saya cakap camni sebab saya memang suka sebut macam tu kalau terkejut apa-apa.. Saya sayang mak saya, jadi saya takmau mak saya jatuh terbalik ke apa hehe

Kalau sebelum ni duduk sajasaja taktau nak buat apa, jom kita zikir jom. Contohnya kita zikir ya Aziz banyak-banyak, nanti rezki kita murah, datang tak disangka-sangka.. Kita baca dalam hati pun takpa. Cuba tau?Yakin dengan asmaulhusna, nama-nama Allah, banyak lagi fadhilat dengan baca zikir asmaulhusna. Percayala!
 
Saya belum cukup baik,belum betul-betul baik, tapi saya nak jadi orang baik. Benda ni nampak kecik tapi besar di mata Allah. Benda yang remeh tapi susah nak buat, kita kena pandang benda ni besar sebab kita ni bukan sapa-sapa pun, kebergantungan kita hanya pada Allah. Oleh itu, kita tak yah nak riak sangat kalau ada ilmu setinggi langit tapi kita tak amalkan pun benda-benda basic macam ni. Kita selalu rasa cukup dah, ok dah aku semayang suma, tapi kita lupa nak doa, minta solat kita diterima?kita pulak selalu doa ya Allah ampunkanlah dosaku, dosa kedua ibu bapaku.. tapi kita mungkin lupa nak minta Allah makbulkan doa-doa mak ayah kita. Pasni kita cuba buat tau.

Ewah ewah membebel macam ustazah pulak saya ni.. Dak dak bukan macam tu. Saya ni kategori orang yang bertatih mencari redha Ilahi. Bukan orang yang bijak pandai dalam bab agama ni, tapi saya nak belajar, rasa seronok lagi kalau suma pun pakat-pakat belajar. Kita sama-sama jadi baik jom!Apa yang saya tulis dalam entry kali ni adalah untuk remind diri saya jugak yang saya masih banyak kekurangan, amalan pun tak hebat mana, tapi biarlah kita buat yang kecil-kecil ni secara istiqamah dari langsung tak cuba buat, kan?

Jom jaga aurat kita jugak..hehe







aQma

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...